Постинг
21.06.2018 01:23 -
Крах на системите за сигурност
Гражданите и бизнесът не са защитени от по-силните - мафия, политически покровителствени бизнесмени и фирми, местни феодали
Дума 21. Юни 2018 , брой: 118 Пламен МИЛЕВ, Ръководител направление "Публични политики и анализи", БСП
Съгласно чл. 105, ал. 2 от Конституцията на Р България МС осигурява обществения ред и националната сигурност на страната. Изминалата година показа, че правителството, избрано на 4 май 2017 г. с министър-председател Бойко Борисов, е неспособно да изпълни това свое основно конституционно задължение. Нещо повече - през последната година продължи ескалацията на крайно негативни усещания и страхове у хората.
Наред с общата социална несигурност - ниски доходи, невъзможност да се платят елементарните условия на живот, здравните услуги и лекарствата - в страната се формира обща, трайна и без изгледи и надежди за подобрение
атмосфера на несигурност и безпокойство
С всеки ден нараства усещането за опасност и страх от престъпни посегателства, от безпомощност при природни бедствия и аварии. Нараства не само усещането, но и е налице фактическа незащитеност на гражданите и бизнеса от по-силните - мафия, политически покровителствени бизнесмени и фирми, местни феодали, произвол от представители на правозащитни структури.
През последната година се прибави и страхът от възможен военен конфликт с пряко въвличане на България. Страховете и чувството за несигурност у хората са основна детерминанта на лошото качество на живот и е от основните причини за масовото изселване на младите от страната.
Провалът в гарантиране сигурността на обществото е най-видим в действията на МВР по отношение на т. нар. битова или конвенционална престъпност. Нея хората усещат най-остро и тя е причината за осезаемо чувство на несигурност. През ноември 2017 г. мъж е застрелян и обезглавен в столичния кв. "Хиподрума", през януари ученици пребиват шофьор на автобус, през април възрастна жена от Златица е ограбена и пребита, през май мъж е залостен с дървен кол след побой и грабеж. Честите побои и набези създават напрежение, което рискува да прерасне в конфликт от етнически характер. Очевидно едно от основните предизборни обещания на ГЕРБ - "Подобрено и координирано противодействие и превенция на конвенционалната престъпност" - е неизпълнено и избирателите са излъгани!
Не се изпълнява мярката за дислокация на 1000 униформени полицаи в малки и средно големи населени места. Въпреки статистиките за намалени престъпления натискът на престъпността не намалява. По-малкото регистрирани престъпления се дължат на липсата на доверие в полицията. По тази причина все по-малко хора сигнализират органите на реда за извършени посегателства срещу тях. "Подадох сигнал, че от службите изтича секретна информация към Антон Тодоров. На следващия ден той ми звънна и ме заля със заплахи. Не вярвайте на МВР, когато казва, че анонимността ви е гарантирана, ако подадете сигнал срещу престъпници. Това просто не е така. От МВР тече информация като сито и вашата безопасност не е гарантирана", казва Минчо Спасов, бивш депутат от НДСВ и председател на вътрешната комисия в НС. Доказателство за това са и зачестилите случаи на самоорганизация и саморазправа, възроденият дебат за границата на неизбежната самоотбрана и масовите протести. Примери? Митингите през март в подкрепа на доктора, застрелял рецидивист в двора на къщата си, както и масовите протести в с. Градец през април, след като 35-годишен дървосекач нападна самотна баба в Златарица, преби я, съблече я гола, открадна 90 лв. и банковата й карта и изчезна. Ненавременната реакция на полицията и липсата на наказания все по-често са причини за саморазправа и издаване на присъди от улицата. Показателен е случаят в Угърчин отпреди седмица, където любовна драма и невърнат заем станаха причината за масови безредици и противопоставяне на отделни групи в обществото.
Държавата капитулира пред интересите на мафията, на националната и транснационалната организирана престъпност. Свидетели сме на разширяване на незаконните престъпни практики в икономическия живот (печелене на обществени поръчки, финансови измами, измами на работодатели спрямо трудещите се по отношение на заплати и осигуровки, контрабанда, незаконна търговия с акцизни стоки и др.). Все по-често в обществото се говори за тясно обвързване на част от системите за сигурност с престъпността.
България е безгласен участник в системите за международна сигурност
Държавата няма глас в НАТО. Държавата няма позиция и политика по отношение превръщането на региона в арена на пряка конфронтация на глобалните геополитически сили, насищането му с въоръжение, разполагането на нови супермодерни и мощни оръжейни системи, разполагането на чужди (макар и съюзнически) военни подразделения. В западните медии за Балканите постепенно се връща определението "барутен погреб".
Държавата няма концепция и политика за развитие на регионалната сигурност. Инициативите за Западните Балкани са продиктувани от глобални интереси и, както се вижда, не са регионално балансирани и подкрепени. Липсата на собствена концепция води до липса на съответствие и баланс между инициативите и възможностите на страната, до неефективно "изхвърляне". Непрофесионалното и аматьорско отношение към една от най-сложните политически сфери не само не допринася за развитието на отношенията и укрепване на ролята и мястото ни в региона, а обратното - до тяхното влошаване.
Сред слабостите следва да отчетем дезинтегрираната ни система за сигурност - слаба обвързаност на основните елементи в нея (външна политика, отбрана, разузнаване, контраразузнаване, вътрешна сигурност и обществен ред). При тези обстоятелства сигурността на държавата и на хората е на ниско равнище въпреки немалкия обществен ресурс, който се харчи (над 3 млрд. лв. преки разходи през бюджета на специализираните държавни структури и още 0,5 млрд. лв. през бюджетите на министерства, агенции, комисии, областни администрации, общини). Разчита се на благоприятно стечение на обстоятелствата, няма капацитет за посрещане на усложнена обстановка и обстоятелства. Стана навик (даже принцип) реакцията при настъпване на такива обстоятелства да е с трагичен оттенък и с крайно отрицателни последствия - бягството на двамата рецидивисти от Централния затвор, масовото убийство в Нови Искър. Често пъти и за жалост тя е и трагикомична.
Поражда безпокойство силното участие на частния сектор в сферата на сигурността като компенсаторна реакция на слабостта на държавата (общ финансов разход от около 1,5-1,7 млрд. лв. с тенденция на нарастване - т. е. този ресурс постепенно достига по размери публично заделяния ресурс). Налице е опасно изместване на държавата от една от най-важните и публични функции - гарантирането на сигурността - с непредсказуеми отрицателни последствия за държавността и за съществуването на държавата.
Управляващите подчиниха системата за сигурност на некоординирани и слабоконтролирани частни интереси. Постепенно
започнаха да се формират параструктури
Паралелно с това не престава разчистването на сметки като следствие от мафиотизацията на държавата. През последната година показните убийства се превърнаха в нещо нормално. На 18 декември 2017 г. висш държавен служител - началникът на отдел "Фискален контрол" на Централното управление на НАП Иво Стаменов, е причакан и прострелян от упор в центъра на София, на по-малко от 500 м от Столичната община и НС, в непосредствена близост до детска градина. Заловен за престъплението няма въпреки заявлението на министъра на финансите Владислав Горанов, че стрелбата срещу данъчен служител е изстрел срещу държавата. Няма заловен и за убийството на известния с връзките си с ГЕРБ великотърновски предприемач Петър Христов. Той бе застрелян с картечен пистолет в София на 8 януари 2018 г. на едно от най-наблюдаваните пътни трасета в столицата. И двете убийства стават повод за критични коментари в авторитетни чуждестранни медии, които акцентират върху започващото 6-месечно ротационно председателство на Съвета на ЕС от България и на внимателното наблюдение на страната от Брюксел с оглед на усилията й в борбата с организираната престъпност и корупцията.
Желанието на правителството да се справи с престъпността и корупцията е обект на съмнение не само от Брюксел и БСП, но и отвътре. Не друг, а вицепремиер в същото това правителство заяви на 18 юни т.г., че заведения, в които се пласират наркотици и има проституция, получават министерска подкрепа. Въпросната министерска подкрепа визира министъра на благоустройството и регионалното развитие Николай Нанков. Малко по-рано тази година вицепремиерът Валери Симеонов сезира прокуратурата за извършени престъпления от министъра на туризма Николина Ангелкова.
* * *
При сегашното управление не се виждат реални перспективи за промяна на състоянието на системите за сигурност в позитивна посока. Политическите ръководства не са в професионално състояние и нямат капацитет за преодоляване на кризата. Това с особена сила се отнася до МВР и ДАНС.
Груба грешка и нарушение на законите на страната е и пряката намеса на висшето политическо ръководство на ПП ГЕРБ, в лицето на председателя Бойко Борисов и зам.-председателя Цветан Цветанов, в оперативното ръководство на системите за сигурност. Това има огромни негативни последствия не само за системите за сигурност, но и за демокрацията и управлението на държавата.
На основата на всичко изброено дотук стъпките са повече от ясни: вот на недоверие на правителството, задължителна оставка на министъра на вътрешните работи и на политическото ръководство на МВР, задължителна оставка на председателя на ДАНС и на политическото ръководство на ДАНС.
Дума 21. Юни 2018 , брой: 118 Пламен МИЛЕВ, Ръководител направление "Публични политики и анализи", БСП
Съгласно чл. 105, ал. 2 от Конституцията на Р България МС осигурява обществения ред и националната сигурност на страната. Изминалата година показа, че правителството, избрано на 4 май 2017 г. с министър-председател Бойко Борисов, е неспособно да изпълни това свое основно конституционно задължение. Нещо повече - през последната година продължи ескалацията на крайно негативни усещания и страхове у хората.
Наред с общата социална несигурност - ниски доходи, невъзможност да се платят елементарните условия на живот, здравните услуги и лекарствата - в страната се формира обща, трайна и без изгледи и надежди за подобрение
атмосфера на несигурност и безпокойство
С всеки ден нараства усещането за опасност и страх от престъпни посегателства, от безпомощност при природни бедствия и аварии. Нараства не само усещането, но и е налице фактическа незащитеност на гражданите и бизнеса от по-силните - мафия, политически покровителствени бизнесмени и фирми, местни феодали, произвол от представители на правозащитни структури.
През последната година се прибави и страхът от възможен военен конфликт с пряко въвличане на България. Страховете и чувството за несигурност у хората са основна детерминанта на лошото качество на живот и е от основните причини за масовото изселване на младите от страната.
Провалът в гарантиране сигурността на обществото е най-видим в действията на МВР по отношение на т. нар. битова или конвенционална престъпност. Нея хората усещат най-остро и тя е причината за осезаемо чувство на несигурност. През ноември 2017 г. мъж е застрелян и обезглавен в столичния кв. "Хиподрума", през януари ученици пребиват шофьор на автобус, през април възрастна жена от Златица е ограбена и пребита, през май мъж е залостен с дървен кол след побой и грабеж. Честите побои и набези създават напрежение, което рискува да прерасне в конфликт от етнически характер. Очевидно едно от основните предизборни обещания на ГЕРБ - "Подобрено и координирано противодействие и превенция на конвенционалната престъпност" - е неизпълнено и избирателите са излъгани!
Не се изпълнява мярката за дислокация на 1000 униформени полицаи в малки и средно големи населени места. Въпреки статистиките за намалени престъпления натискът на престъпността не намалява. По-малкото регистрирани престъпления се дължат на липсата на доверие в полицията. По тази причина все по-малко хора сигнализират органите на реда за извършени посегателства срещу тях. "Подадох сигнал, че от службите изтича секретна информация към Антон Тодоров. На следващия ден той ми звънна и ме заля със заплахи. Не вярвайте на МВР, когато казва, че анонимността ви е гарантирана, ако подадете сигнал срещу престъпници. Това просто не е така. От МВР тече информация като сито и вашата безопасност не е гарантирана", казва Минчо Спасов, бивш депутат от НДСВ и председател на вътрешната комисия в НС. Доказателство за това са и зачестилите случаи на самоорганизация и саморазправа, възроденият дебат за границата на неизбежната самоотбрана и масовите протести. Примери? Митингите през март в подкрепа на доктора, застрелял рецидивист в двора на къщата си, както и масовите протести в с. Градец през април, след като 35-годишен дървосекач нападна самотна баба в Златарица, преби я, съблече я гола, открадна 90 лв. и банковата й карта и изчезна. Ненавременната реакция на полицията и липсата на наказания все по-често са причини за саморазправа и издаване на присъди от улицата. Показателен е случаят в Угърчин отпреди седмица, където любовна драма и невърнат заем станаха причината за масови безредици и противопоставяне на отделни групи в обществото.
Държавата капитулира пред интересите на мафията, на националната и транснационалната организирана престъпност. Свидетели сме на разширяване на незаконните престъпни практики в икономическия живот (печелене на обществени поръчки, финансови измами, измами на работодатели спрямо трудещите се по отношение на заплати и осигуровки, контрабанда, незаконна търговия с акцизни стоки и др.). Все по-често в обществото се говори за тясно обвързване на част от системите за сигурност с престъпността.
България е безгласен участник в системите за международна сигурност
Държавата няма глас в НАТО. Държавата няма позиция и политика по отношение превръщането на региона в арена на пряка конфронтация на глобалните геополитически сили, насищането му с въоръжение, разполагането на нови супермодерни и мощни оръжейни системи, разполагането на чужди (макар и съюзнически) военни подразделения. В западните медии за Балканите постепенно се връща определението "барутен погреб".
Държавата няма концепция и политика за развитие на регионалната сигурност. Инициативите за Западните Балкани са продиктувани от глобални интереси и, както се вижда, не са регионално балансирани и подкрепени. Липсата на собствена концепция води до липса на съответствие и баланс между инициативите и възможностите на страната, до неефективно "изхвърляне". Непрофесионалното и аматьорско отношение към една от най-сложните политически сфери не само не допринася за развитието на отношенията и укрепване на ролята и мястото ни в региона, а обратното - до тяхното влошаване.
Сред слабостите следва да отчетем дезинтегрираната ни система за сигурност - слаба обвързаност на основните елементи в нея (външна политика, отбрана, разузнаване, контраразузнаване, вътрешна сигурност и обществен ред). При тези обстоятелства сигурността на държавата и на хората е на ниско равнище въпреки немалкия обществен ресурс, който се харчи (над 3 млрд. лв. преки разходи през бюджета на специализираните държавни структури и още 0,5 млрд. лв. през бюджетите на министерства, агенции, комисии, областни администрации, общини). Разчита се на благоприятно стечение на обстоятелствата, няма капацитет за посрещане на усложнена обстановка и обстоятелства. Стана навик (даже принцип) реакцията при настъпване на такива обстоятелства да е с трагичен оттенък и с крайно отрицателни последствия - бягството на двамата рецидивисти от Централния затвор, масовото убийство в Нови Искър. Често пъти и за жалост тя е и трагикомична.
Поражда безпокойство силното участие на частния сектор в сферата на сигурността като компенсаторна реакция на слабостта на държавата (общ финансов разход от около 1,5-1,7 млрд. лв. с тенденция на нарастване - т. е. този ресурс постепенно достига по размери публично заделяния ресурс). Налице е опасно изместване на държавата от една от най-важните и публични функции - гарантирането на сигурността - с непредсказуеми отрицателни последствия за държавността и за съществуването на държавата.
Управляващите подчиниха системата за сигурност на некоординирани и слабоконтролирани частни интереси. Постепенно
започнаха да се формират параструктури
Паралелно с това не престава разчистването на сметки като следствие от мафиотизацията на държавата. През последната година показните убийства се превърнаха в нещо нормално. На 18 декември 2017 г. висш държавен служител - началникът на отдел "Фискален контрол" на Централното управление на НАП Иво Стаменов, е причакан и прострелян от упор в центъра на София, на по-малко от 500 м от Столичната община и НС, в непосредствена близост до детска градина. Заловен за престъплението няма въпреки заявлението на министъра на финансите Владислав Горанов, че стрелбата срещу данъчен служител е изстрел срещу държавата. Няма заловен и за убийството на известния с връзките си с ГЕРБ великотърновски предприемач Петър Христов. Той бе застрелян с картечен пистолет в София на 8 януари 2018 г. на едно от най-наблюдаваните пътни трасета в столицата. И двете убийства стават повод за критични коментари в авторитетни чуждестранни медии, които акцентират върху започващото 6-месечно ротационно председателство на Съвета на ЕС от България и на внимателното наблюдение на страната от Брюксел с оглед на усилията й в борбата с организираната престъпност и корупцията.
Желанието на правителството да се справи с престъпността и корупцията е обект на съмнение не само от Брюксел и БСП, но и отвътре. Не друг, а вицепремиер в същото това правителство заяви на 18 юни т.г., че заведения, в които се пласират наркотици и има проституция, получават министерска подкрепа. Въпросната министерска подкрепа визира министъра на благоустройството и регионалното развитие Николай Нанков. Малко по-рано тази година вицепремиерът Валери Симеонов сезира прокуратурата за извършени престъпления от министъра на туризма Николина Ангелкова.
* * *
При сегашното управление не се виждат реални перспективи за промяна на състоянието на системите за сигурност в позитивна посока. Политическите ръководства не са в професионално състояние и нямат капацитет за преодоляване на кризата. Това с особена сила се отнася до МВР и ДАНС.
Груба грешка и нарушение на законите на страната е и пряката намеса на висшето политическо ръководство на ПП ГЕРБ, в лицето на председателя Бойко Борисов и зам.-председателя Цветан Цветанов, в оперативното ръководство на системите за сигурност. Това има огромни негативни последствия не само за системите за сигурност, но и за демокрацията и управлението на държавата.
На основата на всичко изброено дотук стъпките са повече от ясни: вот на недоверие на правителството, задължителна оставка на министъра на вътрешните работи и на политическото ръководство на МВР, задължителна оставка на председателя на ДАНС и на политическото ръководство на ДАНС.
ХОРАТА ВЪСТАВАТ, А ПРАВИТЕЛСТВАТА ПАДАТ...
Намалете бройката на хора, които не прои...
Гнусна лъжа на един путински плъх
Намалете бройката на хора, които не прои...
Гнусна лъжа на един путински плъх
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари