Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.11.2015 18:52 - Мобилният офис на евродепутатът Момчил Неков отново на път. Проектът е проводник на гласа на гражданите до европейските институции.
Автор: 1997 Категория: Регионални   
Прочетен: 274 Коментари: 0 Гласове:
0



Мобилният офис отново на път. Проектът е проводник на гласа на гражданите до европейските институции
Дума 7. Ноември 2015 , брой: 257
Момчил Неков,  член на Европейския парламент
    
    Европейските институции и тяхната работа продължават да са недостатъчно познати в България вече 8 години след влизанието на страната в Европейския съюз.
     В обществото битува схващането, че българските евродепутати например имат само представителни функции и реалните политики на Европейския парламент не зависят от тях. Истината обаче е, че именно тези хора са проводникът на интереса на българските граждани и средството, чрез които гласът им може да бъде чут на най-високо ниво в европейските институции.
     Еврокомисарите пък се излъчват от всяка страна членка на ЕС и формират Европейската комисия, която реално представлява правителството на Съюза. Европарламентът си остава единствената институция, чрез която гражданите могат да влияят върху политическите процеси в ЕС. Това е законодателният орган на ЕС и единственият, избиран пряко от европейските граждани.
     Евродепутатите имат право да отправят питания към комисарите, а Европейската комисия трябва да помисли и да намери решения. В този смисъл, както неведнъж съм казвал, евродепутатът е най-прекият път гражданите, неправителствените организации и представителите на различните сектори на икономиката да поставят своите проблеми, произтичащи от европейските политики.
     На 4 септември от Стара Загора стартира мобилният ми офис, който по план трябва да обиколи цяла България. След като обиколи всички общини в Старозагорска област, екипът се насочи към Габровска област, където също посети всички общини. В рамките на предизборната кампания мобилният офис временно преустанови дейността си и предстои да я подновим от средата на ноември в областите Плевен и Сливен.
     Тази амбициозна кампания има няколко цели. Първата е да направим моята работа по-достъпна за хората чрез тази своеобразна мобилна приемна. Те отново ще имат възможност да поставят директно своите въпроси, които искат да бъдат повдигнати в Европейския парламент. Именно пряката връзка с гражданите е сред основните политики на втората по големина политическа група в ЕП - тази на Прогресивния алианс на социалистите и демократите, на която съм член. Голямо притеснение за гражданите е, че техните проблеми сякаш не достигат Брюксел. Затова се опитвам в работата си да поставя техните проблеми на европейско ниво. Създаването на качествени работни места в селските райони, намаляване на разликите между урбанизираните и периферните региони и създаването на заетост за хората от по-отдалечените региони чрез общоевропейски инициативи са сред приоритетите за нашето политическо семейство в Европейския парламент.
     След разговорите ми с български биопроизводители взех под внимание техните забележки относно предложените от ЕК законодателни промени в сектора, като внесох поредица от изменения в интерес на родното производство. Например предложих да останат ежегодните проверки, за да се запази добрият имидж на биопродуктите. Предложението на ЕК беше проверките да бъдат намалени. Така обаче при евентуално замърсяване няма да може да се локализира бързо и лесно кои са засегнатите продукти и производители. Ако това се случи и има отклонение от законовите норми, следващата стъпка за контролните органи е отнемане на сертификата, гарантиращ на потребителя, че продуктът е биологично чист. От това обаче ще пострада поминъкът на засегнатите производители в средносрочна и дългосрочна перспектива, а това не трябва да се допусне. Законодателството трябва да намери баланса между производителя и потребителя и затова вярвам, че ежегодните проверки трябва да се запазят. В тази връзка заедно със своите колеги от политическата ни група на Прогресивния алианс на социалистите и демократите, членуващи в комисията по земеделие, успяхме да се преборим проверките да останат и интересът на гражданите - производители и потребители, да бъде защитен равномерно.
     Тъй като зимата идва и вече атмосферните условия не позволяват мобилният офис да бъде на открито, ще използваме зали и читалища. Подготвили сме поредица от презентации с полезна информация, които ще представим на публиката. След това екипът ще отговаря на въпросите на гражданите. Нашият екип се състои от млади и амбициозни специалисти в европрограмите, които ще обърнат внимание на всеки човек и ще го упътят стъпка по стъпка какво е необходимо и нужно, за да кандидатства за еврофинансиране. Ще го посъветват коя мярка от коя програма е най-подходяща за неговите цели.
     Мобилният офис цели още да запознае хората с дейността и инициативите, които организирам, като акцентът е върху националната кампания "Година на географските означения". Тази кампания има задачата да състави регистър на български продукти, които отговарят и имат потенциала да бъдат регистрирани по европейската схема за качество на селскостопанските продукти и храни. Аз и екипът ми имаме желанието също така в рамките на тази една година да започнем процес на регистрация на поне един продукт. Ще се свържем с неправителствени организации, работещи в сферата на земеделието, културата, образованието и спорта, с които да си сътрудничим.
     Екипът на мобилния офис ще бъде полезен на гражданите и с информация, свързана с възможностите, които европейските програми им предоставят. Опитът ни от обиколката в областите Стара Загора и Габрово показа няколко твърде тревожни тенденции. На първо място хората масово не знаят за възможностите, които европейските програми им дават, за да развият бизнеса си, да стартират такъв или пък как фермерите да се възползват най-пълноценно от еврофондовете. Това поставя въпроса за ефективността на мрежата от информационни центрове, пръснати из цялата страна, и рекламните кампании, които целят да популяризират европейските програми. Това незнание и липсата на заинтересованост се наблюдават не само в малките населени места, но и в големите градове.
     Гражданите, които пък са се престрашили и са опитали да кандидатстват, са разочаровани от редица фактори. На първо място, процедурата за кандидатстване по програмите е твърде тромава и сложна. Гражданите искат да се улеснят процедурите по кандидатстване. Липсата на обективно оценяване е масово изразено мнение. Отнемат се точки за дребни и маловажни неща, което на свой ред води до провал при одобряването на проекта. Неведнъж, в различни населени места, хората споделяха впечатления от механизма на функциониране на европрограмите в други страни членки на Европейския съюз. Най-често за пример беше давана Гърция, като се подчертава, че администрацията подпомага максимално бенефициентите при тяхното кандидатстване и прави всичко възможно средствата да бъдат усвоени.
     Силно притеснение, което бива често изразено при дискусии, е корупцията. На няколко пъти граждани разказаха как при кандидатстване са им били искани суми, стигащи до 15% от общата стойност на даден проект. Това демотивира хората да се възползват от евросредствата. Още повече, че битува усещането за минимален шанс за одобрение. Това на свой ред ги отказва от инвестиции с цел на по-късен етап да кандидатстват за европейско финансиране.
     Праговете за кандидатстване също така ограничават шансовете. Например, за да кандидатства животновъд по дадена мярка, той трябва да има минимум 100 глави добитък. Всички тези фактори карат фермерите с малки и средни стопанства да се откажат и да отдадат земите си на по-големите арендатори.
     Решението за справяне с този проблем се състои в мярка 9 от Програмата за развитие на селските райони: "Учредяване на групи и организации на производители". Кандидатстващите трябва да бъдат регистрирана група или организация на производителите по Търговския закон или Закона за кооперациите. Членовете на групата или организацията трябва да са физически лица, еднолични търговци или юридически лица, регистрирани в ИСАК или регистрирани като земеделски стопани. Групите или организациите на производители имат възможност да кандидатстват по мярка 4: "Инвестиции в материални активи". Така се дава възможност да се закупи машина (например трактор), която е скъпа и един малък земеделски производител не може да си го позволи. Друг плюс е, че при преговори с големи пазари за продажба на продукцията си организацията на производители има по-голяма тежест, докато малкият производител не може да води тази битка сам.
     Сред приоритетите на екипа от мобилния офис е именно насърчаването на малките и средните производители да се групират, като им се начертае пътеката, по която трябва да вървят, за да постигнат обединение.
     Подготовката на проекта за мобилен офис продължи повече от половин година и е опит да се улесни комуникацията с гражданите. Да бъдем проводник на техния глас, който да стигне до институциите на ЕС. Затова искрено се надявам мобилната приемна да сработи и да бъде наистина полезна на гражданите.



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 1997
Категория: Политика
Прочетен: 3059952
Постинги: 3519
Коментари: 2407
Гласове: 1312
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930