Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.06.2018 01:23 - Крах на системите за сигурност
Автор: 1997 Категория: Политика   
Прочетен: 112 Коментари: 0 Гласове:
0



Гражданите и бизнесът не са защитени от по-силните - мафия, политически покровителствени бизнесмени и фирми, местни феодали
Дума 21. Юни 2018 , брой: 118 Пламен МИЛЕВ, Ръководител направление "Публични политики и анализи", БСП
Съгласно чл. 105, ал. 2 от Конституцията на Р България МС осигурява обществения ред и националната сигурност на страната. Изминалата година показа, че правителството, избрано на 4 май 2017 г. с министър-председател Бойко Борисов, е неспособно да изпълни това свое основно конституционно задължение. Нещо повече - през последната година продължи ескалацията на крайно негативни усещания и страхове у хората.
Наред с общата социална несигурност - ниски доходи, невъзможност да се платят елементарните условия на живот, здравните услуги и лекарствата - в страната се формира обща, трайна и без изгледи и надежди за подобрение

атмосфера на несигурност и безпокойство

С всеки ден нараства усещането за опасност и страх от престъпни посегателства, от безпомощност при природни бедствия и аварии. Нараства не само усещането, но и е налице фактическа незащитеност на гражданите и бизнеса от по-силните - мафия, политически покровителствени бизнесмени и фирми, местни феодали, произвол от представители на правозащитни структури.
През последната година се прибави и страхът от възможен военен конфликт с пряко въвличане на България. Страховете и чувството за несигурност у хората са основна детерминанта на лошото качество на живот и е от основните причини за масовото изселване на младите от страната.
Провалът в гарантиране сигурността на обществото е най-видим в действията на МВР по отношение на т. нар. битова или конвенционална престъпност. Нея хората усещат най-остро и тя е причината за осезаемо чувство на несигурност. През ноември 2017 г. мъж е застрелян и обезглавен в столичния кв. "Хиподрума", през януари ученици пребиват шофьор на автобус, през април възрастна жена от Златица е ограбена и пребита, през май мъж е залостен с дървен кол след побой и грабеж. Честите побои и набези създават напрежение, което рискува да прерасне в конфликт от етнически характер. Очевидно едно от основните предизборни обещания на ГЕРБ - "Подобрено и координирано противодействие и превенция на конвенционалната престъпност" - е неизпълнено и избирателите са излъгани!
Не се изпълнява мярката за дислокация на 1000 униформени полицаи в малки и средно големи населени места. Въпреки статистиките за намалени престъпления натискът на престъпността не намалява. По-малкото регистрирани престъпления се дължат на липсата на доверие в полицията. По тази причина все по-малко хора сигнализират органите на реда за извършени посегателства срещу тях. "Подадох сигнал, че от службите изтича секретна информация към Антон Тодоров. На следващия ден той ми звънна и ме заля със заплахи. Не вярвайте на МВР, когато казва, че анонимността ви е гарантирана, ако подадете сигнал срещу престъпници. Това просто не е така. От МВР тече информация като сито и вашата безопасност не е гарантирана", казва Минчо Спасов, бивш депутат от НДСВ и председател на вътрешната комисия в НС. Доказателство за това са и зачестилите случаи на самоорганизация и саморазправа, възроденият дебат за границата на неизбежната самоотбрана и масовите протести. Примери? Митингите през март в подкрепа на доктора, застрелял рецидивист в двора на къщата си, както и масовите протести в с. Градец през април, след като 35-годишен дървосекач нападна самотна баба в Златарица, преби я, съблече я гола, открадна 90 лв. и банковата й карта и изчезна. Ненавременната реакция на полицията и липсата на наказания все по-често са причини за саморазправа и издаване на присъди от улицата. Показателен е случаят в Угърчин отпреди седмица, където любовна драма и невърнат заем станаха причината за масови безредици и противопоставяне на отделни групи в обществото.
Държавата капитулира пред интересите на мафията, на националната и транснационалната организирана престъпност. Свидетели сме на разширяване на незаконните престъпни практики в икономическия живот (печелене на обществени поръчки, финансови измами, измами на работодатели спрямо трудещите се по отношение на заплати и осигуровки, контрабанда, незаконна търговия с акцизни стоки и др.). Все по-често в обществото се говори за тясно обвързване на част от системите за сигурност с престъпността.

България е безгласен участник в системите за международна сигурност

Държавата няма глас в НАТО. Държавата няма позиция и политика по отношение превръщането на региона в арена на пряка конфронтация на глобалните геополитически сили, насищането му с въоръжение, разполагането на нови супермодерни и мощни оръжейни системи, разполагането на чужди (макар и съюзнически) военни подразделения. В западните медии за Балканите постепенно се връща определението "барутен погреб".
Държавата няма концепция и политика за развитие на регионалната сигурност. Инициативите за Западните Балкани са продиктувани от глобални интереси и, както се вижда, не са регионално балансирани и подкрепени. Липсата на собствена концепция води до липса на съответствие и баланс между инициативите и възможностите на страната, до неефективно "изхвърляне". Непрофесионалното и аматьорско отношение към една от най-сложните политически сфери не само не допринася за развитието на отношенията и укрепване на ролята и мястото ни в региона, а обратното - до тяхното влошаване.
Сред слабостите следва да отчетем дезинтегрираната ни система за сигурност - слаба обвързаност на основните елементи в нея (външна политика, отбрана, разузнаване, контраразузнаване, вътрешна сигурност и обществен ред). При тези обстоятелства сигурността на държавата и на хората е на ниско равнище въпреки немалкия обществен ресурс, който се харчи (над 3 млрд. лв. преки разходи през бюджета на специализираните държавни структури и още 0,5 млрд. лв. през бюджетите на министерства, агенции, комисии, областни администрации, общини). Разчита се на благоприятно стечение на обстоятелствата, няма капацитет за посрещане на усложнена обстановка и обстоятелства. Стана навик (даже принцип) реакцията при настъпване на такива обстоятелства да е с трагичен оттенък и с крайно отрицателни последствия - бягството на двамата рецидивисти от Централния затвор, масовото убийство в Нови Искър. Често пъти и за жалост тя е и трагикомична.
Поражда безпокойство силното участие на частния сектор в сферата на сигурността като компенсаторна реакция на слабостта на държавата (общ финансов разход от около 1,5-1,7 млрд. лв. с тенденция на нарастване - т. е. този ресурс постепенно достига по размери публично заделяния ресурс). Налице е опасно изместване на държавата от една от най-важните и публични функции - гарантирането на сигурността - с непредсказуеми отрицателни последствия за държавността и за съществуването на държавата.
Управляващите подчиниха системата за сигурност на некоординирани и слабоконтролирани частни интереси. Постепенно

започнаха да се формират параструктури

Паралелно с това не престава разчистването на сметки като следствие от мафиотизацията на държавата. През последната година показните убийства се превърнаха в нещо нормално. На 18 декември 2017 г. висш държавен служител - началникът на отдел "Фискален контрол" на Централното управление на НАП Иво Стаменов, е причакан и прострелян от упор в центъра на София, на по-малко от 500 м от Столичната община и НС, в непосредствена близост до детска градина. Заловен за престъплението няма въпреки заявлението на министъра на финансите Владислав Горанов, че стрелбата срещу данъчен служител е изстрел срещу държавата. Няма заловен и за убийството на известния с връзките си с ГЕРБ великотърновски предприемач Петър Христов. Той бе застрелян с картечен пистолет в София на 8 януари 2018 г. на едно от най-наблюдаваните пътни трасета в столицата. И двете убийства стават повод за критични коментари в авторитетни чуждестранни медии, които акцентират върху започващото 6-месечно ротационно председателство на Съвета на ЕС от България и на внимателното наблюдение на страната от Брюксел с оглед на усилията й в борбата с организираната престъпност и корупцията.
Желанието на правителството да се справи с престъпността и корупцията е обект на съмнение не само от Брюксел и БСП, но и отвътре. Не друг, а вицепремиер в същото това правителство заяви на 18 юни т.г., че заведения, в които се пласират наркотици и има проституция, получават министерска подкрепа. Въпросната министерска подкрепа визира министъра на благоустройството и регионалното развитие Николай Нанков. Малко по-рано тази година вицепремиерът Валери Симеонов сезира прокуратурата за извършени престъпления от министъра на туризма Николина Ангелкова.

* * *

При сегашното управление не се виждат реални перспективи за промяна на състоянието на системите за сигурност в позитивна посока. Политическите ръководства не са в професионално състояние и нямат капацитет за преодоляване на кризата. Това с особена сила се отнася до МВР и ДАНС.
Груба грешка и нарушение на законите на страната е и пряката намеса на висшето политическо ръководство на ПП ГЕРБ, в лицето на председателя Бойко Борисов и зам.-председателя Цветан Цветанов, в оперативното ръководство на системите за сигурност. Това има огромни негативни последствия не само за системите за сигурност, но и за демокрацията и управлението на държавата.
На основата на всичко изброено дотук стъпките са повече от ясни: вот на недоверие на правителството, задължителна оставка на министъра на вътрешните работи и на политическото ръководство на МВР, задължителна оставка на председателя на ДАНС и на политическото ръководство на ДАНС.

 



Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 1997
Категория: Политика
Прочетен: 1669500
Постинги: 3074
Коментари: 1695
Гласове: 855
Календар
«  Януари, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031