Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.06.2018 01:27 - Атанас Зафиров:Управляващите поставиха армията на колене
Автор: 1997 Категория: Политика   
Прочетен: 135 Коментари: 0 Гласове:
0



Дума 21. Юни 2018 , брой: 118 Юлия Кулинска
БСП подкрепи модернизацията й, но под условие за ясни процедури и липса на съмнения за корупция, казва членът на Изпълнителното бюро на социалистическата партия
АТАНАС ЗАФИРОВ е роден в Бургас. Завършил е български език и история, а след това и финанси във ВТУ "Св. св. Кирил и Методий". Има специализации по политология и политически мениджмънт в НБУ, Българското училище за политика и Московската школа за политически изследвания. Бил е старши експерт в община Бургас. Депутат в 42-то и 43-то НС от Бургаски избирателен район. Член е на ИБ на БСП. Председател е на Съвета за външна политика, сигурност и отбрана към НС на БСП.

"Още в първия си мандат кабинетът "Борисов" отряза огромна част от бюджета на БА, с което направи процесите необратими"

- Г-н Зафиров, през изминалата седмица военният министър Красимир Каракачанов изнесе шокиращи данни за състоянието на ВВС. Как ще коментирате признанието му, че там на щат има 245 пилоти, от които по-малко от половината летят, защото няма достатъчно изправни машини?
- Като признание за провала на политиката на ГЕРБ в сектор "Отбрана". Ако този министър се опитва да се скрие зад краткия си престой в Министерството на отбраната, това не променя факта, че дългата верига от погрешни стъпки и решения на кабинетите "Борисов 1 и 2" беше продължена и от настоящия кабинет. Един от първите му актове беше оттеглянето на Доклада за състоянието на отбраната и Въоръжените сили за 2016 г. Още тогава стана ясно, че правителството не само не е в състояние да реши проблемите в сектора, но и не проявява никакво желание и намерение за това. Стигна се до куриозния случай едни и същи хора да готвят два доклада по една тема, но с различно съдържание, за да удовлетворят политическите амбиции на министъра на отбраната. С промяната на изводите не беше решен нито един от проблемите във Въоръжените сили. Точно обратното - те се задълбочиха и поставиха началото на окончателния провал на правителството в този сектор.
- Какво е състоянието на летателните машини на бойната авиация и кой носи вината за плачевното положение?
- Състоянието на военновъздушната ни авиация вече не е тайна за никого. Проблемът е комплексен както по отношение на състоянието на техниката и липсата на резервни части, така и по отношение на крайно недостатъчните летателни часове на пилотите, ниското качество на гориво-смазочните материали, изтичащия окончателно, макар и неколкократно удължаван, ресурс на самолетите. Най-голяма вина за това носят кабинетите на ГЕРБ и лично Бойко Борисов, който още в първия си мандат отряза огромна част от бюджета на Българската армия, с което направи процесите необратими.
Твърдоглавието и политическият инат на предишния министър на отбраната доведоха до почти пълната ликвидация на летателната авиационна техника, в голямата си част руска, и към днешна дата почти обезсмислиха наливането на средства за нейната модернизация. Бяха пропилени много възможности за това, за разлика от други наши съюзници в НАТО, които поставиха на първо място собствените, а не чужди интереси. Стигна се до унизителните договори за ремонт на двигатели в Полша и поканата към чужди (италиански) самолети за охрана на въздушното ни пространство поради липса на изправни български такива.
След като и италианските самолети си отидоха, днес българските ВВС изпълняват основната си задача - наблюдение, контрол и защита на въздушното пространство, с цената на многобройни всекидневни нарушения на процедурите за поддръжка на радиолокационната и авиационната техника. Поради некомплекта от личен състав, който е над 15%, липсата на финансови средства и резервни части задачите се изпълняват при свръхнатоварване на летателния и инженерно-техническия състав, правят се недопустими нарушения по отношение на удължаване на жизнения цикъл на авиационното и на ракетните войски въоръжение.
Поради сгрешени приоритети и недостатъчно финансиране е намален броят на летателните часове, а тези на пилотите на вертолети са дори под санитарния минимум. Стигна се дотам, че като в автоморга се снемат части, агрегати, възли и блокове от други летателни апарати или радиолокационни станции, за да функционират останалите.
Пак по вина на МО се забави с повече от шест месеца приемането на доставените двигатели за МиГ 29. Всичко това накара търпението на пилотите от авиобаза "Граф Игнатиево" да прерасне в недоволство и на 24 октомври 2017 г. те отказаха да изпълняват полети. Протест, непознат в историята на Българската армия.
- Проектът за купуване на изтребители беше спрян през миналата година по искане на ГЕРБ. Какви са последиците от недалновидното политическо решение на управляващите?
- Последиците са видни. Вместо вече да разполагаме с чисто нови многоцелеви бойни самолети, тепърва ще събираме оферти и ще водим преговори. А времето неумолимо тече. И е тъжно, че зачестилите трагични инциденти в авиацията са катализатор за мисловните процеси на някои политици, демонстриращи крайно неадекватни на съвременните геополитически реалности виждания и тези. Призовавам ги да замълчат поне за малко пред паметта на достойните български офицери и войници, жертва на неадекватните политически действия и бездействия.
- На 8 юни парламентът одобри двата проекта на стойност 3,26 млрд. лв. за модернизация на армията. Какво включват те?
- Първият предвижда закупуването на 150 бр. бойна и специална техника на стойност 1,464 млрд. лв. с ДДС, специална техника за 1,224 млрд. лв. и на системи и допълнително оборудване за 240 млн. лв. Това са 90 бр. бойни бронирани машини, 60 бр. специални бронирани машини, система за обучение (тренажори и симулатори), автоматизирана система за управление на огъня на самоходна минохвъргачна батарея, комуникационна и информационна система.
Проектът предвижда осигуряването на логистична поддръжка на бойната и специалната техника и оборудването да се извършва от българска фирма, през жизнения цикъл на изделията. Като се предвижда не само поддръжката, а и асамблирането на машината да се извършва в България. А лицензионният трансфер да позволява и създава предпоставки за износ на произвежданите отбранителни продукти на трети пазари.
Вторият проект предвижда придобиване на 16 самолета на два етапа - придобиване на най-малко 8 бр. самолети с оборудване за мисии, със запас от резервни части и консумативи, средства за наземно обслужване, въоръжение и средства за обучение на летателен и технически състав на обща стойност 1,8 млрд. лв. за 10 години и придобиване на още 8 бр. самолети от същия тип след приключване на доставките по първия етап.
Реализацията на проекта ще се осъществи посредством закупуване на нов или употребяван боен самолет. За закупуването му запитване ще бъде направено до САЩ, Португалия, с логистичен пакет и въоръжение от САЩ, Израел, Италия, Германия, Франция и Швеция.
Виждате колко тази информация се различава от безотговорните приказки на Марешки и подобните нему, че едва ли не България ще похарчи 6 (не знам как измислиха тази цифра!) милиарда лева за няколко самолета и "играчки" - любимата дума на тези пишман пацифисти! Истината е доста по-различна. Макар и крайно недостатъчна, тази техника, първо, ще спаси българските ВВС от окончателното им и безвъзвратно приземяване, ще позволи на сухопътните сили да имат поне една модерна и комплектована бригада, способна да води въоръжени действия в съвременни условия, и не на последно място, чрез т. нар. индустриално сътрудничество ще има възможност немалка част от тези суми да се върне обратно в България. Което ще налее свежи пари в отбранителната ни индустрия.
Трябва да се знае, че в момента Сухопътните войски разполагат с бойни машини на пехотата БТР 60 ПБ с бензинови двигатели, постъпили на въоръжение през 60-те години на миналия век. Тази техника е остаряла и не съответства на поетите ангажименти на страната за изграждане на способности. И ако за участие в различни мисии е частично пригодна, то тя е съвършено непригодна за водене на бойни действия в съвременен въоръжен конфликт.
- Едно от условията, които лидерът на БСП Корнелия Нинова постави при подкрепата за тях, е парите да не надхвърлят 2% от БВП. Какви бяха аргументите на левицата да подкрепи предложението на Красимир Каракачанов?
- Част от тях вече казах, но най-важното за нас бяха именно тези две условия - разсрочените за дълъг период плащания няма да позволят общите разходи за отбрана да надхвърлят двата процента от БВП, защото според нас има редица други системно недофинансирани сектори като здравеопазване, образование, социално дело и т. н., които се нуждаят от рязко увеличение на средствата от държавния бюджет, както и заложеното индустриално сътрудничество, каквото нямаше в предишните проекти. Наясно сме и със слабостите в двата проекта - те не са малко, но при контрол и политическа воля могат да бъдат преодолени!
- Дни по-късно НС на БСП прие по принцип позиция за подкрепа на модернизацията на БА, но под условие. Какво включва документът?
- Позицията беше приета по принцип, предстои да бъде редактирана с направените основателни бележки и допълнения от НС, но общият дух на документа е подкрепа за модернизацията на Българската армия и Въоръжените сили, но под условие за ясни процедури по избор на доставчици, стриктно придържане към зададените параметри, липсата на всякакви съмнения за корупционни практики и в крайна сметка - гаранции, че ще спечелят най-добрите оферти, с най-добрите условия за България. В противен случай си запазваме правото за преразглеждане на тази наша позиция в окончателната ратификация на проектите в Народното събрание, за да не допуснем отново да се закупи бойна техника, която да е в ущърб на Българската армия, осигуряваща нечии комисиони или обслужваща определени геополитически интереси.

 



Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 1997
Категория: Политика
Прочетен: 1669688
Постинги: 3074
Коментари: 1695
Гласове: 855
Календар
«  Януари, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031