Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.02.2018 21:23 - Между стратегията и националната сигурност.Властта предложи объркващ и трудно приложим документ, който не отговаря на променената среда
Автор: 1997 Категория: Политика   
Прочетен: 228 Коментари: 0 Гласове:
1



Дума 13. Февруари 2018 , брой: 30 Атанас ЗАФИРОВ
В настоящия турболентен период на промени в политическия, икономическия и социалния живот на човечеството, във века на небивала технологична революция не може да има позитивно обществено развитие без отговорен подход към националната сигурност. В тази връзка определено внимание заслужава внесеният в Народното събрание проект на актуализирана Стратегия за национална сигурност на Република България. От прегледа на проекта се вижда, че авторите са положили усилия и са извършили промени в 35% от текстовете на стратегията. С тази актуализация проектът е придобил безспорно редица положителни характеристики, но не достатъчно. С оглед на предстоящото приемане на стратегията от Народното събрание, уместно би било да се посочат нейните слабости и несъответствия с цел тяхното отстраняване в хода на обсъждането и приемането на текстовете от народните представители.
Уводът, който би следвало да представи основната рамка за развитие на стратегията, се е превърнал в политически и стратегически контекст на средата за сигурност. Много от текстовете в него са неудачно формулирани, без логическа последователност, многословни и объркващи. Съществува преплитане между основополагащи принципи, рискове и заплахи, от една страна, и концептуални и правни документи, свързани с националната сигурност, от друга.
В раздел "Общи положения" са разгледани принципите на политиката за национална сигурност и националните интереси. Принципите са изброени без обвързване с действията на институциите и държавата, при което не става ясно в случай на криза или въоръжен конфликт страната ни ще използва ли сила, за да защити жизненоважните си интереси, или ще разчита единствено на НАТО и ЕС. Това придава повърхностен и незавършен вид на текстовете от раздела.
В пункт "Национални интереси" текстът "развитие на регионалното сътрудничество в зоната на Черноморския регион" е преформулиран в "засилване участието на НАТО и ЕС в политиките и механизмите за сигурност в Черноморския регион и продължаване на процесите на интеграция на страните от региона, които са си поставили съответните цели в европейските и евроатлантическите структури". Това е опит

завоалирано да се обяви Русия като заплаха

за националната ни сигурност. Авторите не са имали смелостта ясно да отговорят на въпроса: "Заплаха ли е за националната ни сигурност Русия или не?" В тази част на проекта националните интереси са свързани със стабилизиране на страните от Западните Балкани, развитие на регионалното сътрудничество в Дунавския регион, опазване на общественото здраве и сигурност на киберпространството. От тях напълно на българските интереси отговарят последните два.
Националните интереси, съставлявайки важен комплекс от ценности и политически мотиви за поведение във вътрешен и външнополитически аспект, би следвало да се класифицират като жизненоважни, стратегически и други важни интереси. За жизненоважни следва да се посочат: запазване на суверенитета, териториалната цялост на страната и единството на нацията; защита на конституционно установения ред и гарантиране на правата и свободите на гражданите. Останалите интереси могат да се квалифицират като стратегически и други важни интереси, като всяка следваща категория трябва да подкрепя предходната.
Разделът "Среда за сигурност: рискове и заплахи" не дава ясна престава за факторите и заплахите за националната сигурност, не обхваща тенденциите и прогнозите за тяхната ескалация или намаляване в периода на обхвата на стратегията.
Пункт "Вътрешна среда за сигурност" може да се окачестви като предназначен по-скоро за Европейската комисия в областите "Правосъдие" и "Вътрешен ред", отколкото за анализиране на вътрешната среда за сигурност. Много от заплахите, посочени тук, като регресивните тенденции в сферата на общественото здраве, пътнотранспортните произшествия, демографската криза, недостигът на медикаменти и средства за лечение на българските граждани и конвенционалната престъпност, са функция на

неуспешни секторни политики

и не следва да се издигат в ранг заплахи за националната сигурност.
Четвъртият раздел "Политика за сигурност" е най-съществената част от стратегията. В него са посочени седем приоритета, четири от които са свързани с превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност. Как за следващите седем години, докогато е предвидено да действа стратегията, ще се защитават останалите национални интереси (общо 21), след като те не са приоритет на политиката за национална сигурност? Освен борбата с корупцията, тук следва да се добавят: укрепване на отбраната и развитие на Въоръжените сили; повишаване жизнения стандарт на гражданите; повишаване на икономическия ръст на страната; подобряване на здравеопазването и развитие на науката, технологиите и образованието.
В пункт "Секторни политики за сигурност" са разгледани 11 секторни политики, текстовете на които са твърде общи, преобладаващо пожелателни и противоречиви. Текстът "Противодействието срещу корупцията се развива чрез съществена модернизация на законодателството и ефективното функциониране на единен антикорупционен орган" е в противоречие със следващата формулировка, където е казано, че подходът за противодействие е комплексен и са посочени няколко участника, противодействащи на корупцията.
В пункт "Отбранителна политика" е въведен нов термин "невоенен комплект", без да се уточнява какво включва той. По-нататък се изброяват мисиите на Въоръжените сили, а след това се уточнява, че Националната отбранителна стратегия определя ролята, мисиите и задачите на Въоръжените сили. Този подход към такъв документ е несериозен. Много от посочените приоритети на отбранителната политика не съответстват на състоянието на отбранителната система, на променената среда за сигурност и не спомагат за ефективно реагиране на заплахите.
Предложените текстове за управление на кризи

не предлагат политики за превенция

или неутрализиране на заплахите. Системата е представена само от ситуационни центрове, без да е ясно кои са структурите и ресурсите за предотвратяване и овладяване на кризите.
По отношение на киберсигурността основно е посочено какво трябва да постигне политиката в този сектор, без да се определят направленията, в които трябва да се насочат усилията за предотвратяване на атаки в киберпространството.
Разделът "Система за национална сигурност" се нуждае от най-сериозна промяна и усъвършенстване. Тук е необходимо да се дефинира институционалната рамка на системата, дейностите, които тя обхваща, както и връзките и взаимоотношенията между отделните елементи. Освен това ясно трябва да се поставят и целите пред тази система, с което тя ще получи завършеност и възможност да се управлява динамично. Също така е необходимо да се посочи

икономическата и ресурсна рамка

която ще осигури реализирането на поставените цели. Такъв подход би позволил да се определят отговорностите на ведомствата и институциите, както и да се разработят техните секторни политики.
Опитът за актуализация на стратегията е положителен и навременен, но той не е постигнал целта си - да я приведе в съответствие с настъпилите промени в средата за сигурност.
Значителният обем, неподходящото структуриране, многословните обяснения, неточните формулировки, липсата на логическа връзка между разделите и текстовете, както и липсата на определения на основни термини, правят стратегията объркваща и трудно приложима.
И така - къде да се търси верният отговор за надеждно гарантиране на националната сигурност? Той се намира някъде между настоящата стратегия и драматично променената среда за сигурност, която предполага на основата на детайлен и компетентен анализ да се потърси по-радикално решение, а именно - провеждането на Стратегически преглед на системата за сигурност и разработването на нова Стратегия за национална сигурност.
Това е верният отговор, който би съответствал на условията на променяща се Европа и би удовлетворил очакванията на обществото, на нашите партньори и съюзници в настоящия период и в обозримо бъдеще. 



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 1997
Категория: Политика
Прочетен: 3034707
Постинги: 3517
Коментари: 2406
Гласове: 1311
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031