Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.07.2015 19:02 - Ами като харесвам мненията на Кръстьо Петков!
Автор: 1997 Категория: Политика   
Прочетен: 463 Коментари: 0 Гласове:
0



"Стратегическа" стъпка Пак ще влизаме в еврозоната или как ще прескочим сянката си
6. Юли 2015 , брой: 152
Проф. Кръстьо ПЕТКОВ*
 
След като лидерите на ЕС, отделили част от общността в "елитен" отбор, а другата оставили в резерва, не успяха да се справят ефикасно през последните седем години с финансово-икономическата криза, с дълговата криза и с гръцкия дефолт, възниква логичен въпрос:
 
Защо се случи всичко това
 
Заради субективни грешки в управлението на еврозоната, външна намеса или заради сгрешена конструкция на валутния съюз?
 Всяка от посочените причини е довела до сегашната наднационална криза, непозната в най-новата история на Европа. Но сред водещите анализатори все повече се затвърждава убеждението, че моделът от Маастрихт е генетично увреден.
 Първо, защото не е завършен като идеен проект и конструкция, която да функционира синхронно в икономическата, финансовата, фискалната и политическата сфера на взаимоотношенията вътре в еврозоната и навън - с нейни партньори и конкуренти.
 Второ, защото не са предвидени специални защитни механизми за противодействие на кризи: от анализи и превенция на рисковите ситуации до незабавни спасителни операции в случай на "пожар".
 Трето, и което изглежда е най-силно, действащият в момента прокризисен фактор: отсъствието на демократичен контрол по хоризонтала - между страните членки на еврозоната, и по вертикала - между тези, които вземат важните решения, и националните икономически агенти и агенции, граждани и домакинства, съсловни организации, бизнес структури, НПО и др.
 Щом липсва такъв механизъм, има нужда от заместител. Какъв е той? Изборът е предрешен с предоставянето на правото на най-силния да има последната дума.
 При днешната ситуация и години преди това командната позиция се заема от икономически мощната Германия. Така
 
генетически увреденият валутен съюз
 
роден от политици и технократи, доведе до нова, нетрадиционна за Европа институционална болест. Това е авторитаризмът.
 Дали Гърция ще се съгласи да остане в еврозоната, както ни убеждават нейните държавници, независимо от резултата от референдума, и доколко еврогрупата ще преглътне подобен компромис е въпрос, чийто отговор ще узнаем след броени дни.
 В цялата тази неясна, противоречива и на моменти хаотична ситуация изненадващо се появи нашенска, българска инициатива: започваме подготовка за влизане в еврозоната. Как? Чрез изграждане на нещо като суперкомитет, който ще изпълнява три функции едновременно: надзорни, координиращи и аналитични.
 Доколко логична и работеща е тази "стратегическа" стъпка, одобрена по принцип от българското правителство?
 Натрапва се въпросът:
 
има ли изобщо разум и логика в подобно решение
 
В разгара на дълговата криза в еврозоната и при възможно напускане от държава - неин член, поради фактическа несъстоятелност и обявен безпрецедентен дефолт на плащанията към МВФ, България ни в клин, ни в ръкав обявява, че не само иска да въведе еврото, но и започва практическа подготовка за този "скок".
 Никак не е изключено обаче скокът да е в бездна, от която се излиза с потрошен икономически организъм.
 Питаме се: защо именно в този момент? Дали, следвайки балканските нрави, искаме да избутаме съседа и да заемем неговото място, за да сме близо до първенците в "А дивизия"? Или просто за да направим впечатление на публиката преди предстоящите избори в България за местна власт, президент (защо не и за нов парламент - б.а.)?
 И не на последно място - готови ли сме като финансов сектор, икономика, пазари на труда и институционален капацитет за подобен стратегически ход? Очевидно не, няма и как да се подготвим в близките 2-3 години! А да не говорим, че там,
 
в еврозоната никой не ни иска
 
Засега единствено финансовият министър предупреди, че пътят до ЕРМ-2, чакалнята, и последващото членство в еврозоната е по-дълъг и стръмен, отколкото си го представят ентусиазираните политици. Преди изобщо да мислим за въпросното членство, трябва да сме свършили куп неща. Като например:
 * Да дадем доказателства, че сме си извадили поуки от аферата с КТБ и сме стабилизирали банковия сектор и капиталовите пазари.
 * Да приложим европейските регулации за стабилизиране и преструктуриране на застрашени банки и за защита на техните клиенти.
 * Да влезем в Европейския банков съюз, чиято първа стъпка е въвеждането на правилата за Европейски банков надзор.
 И още нещо, което е най-важното в националните приготовления: да преминем от застой и дефлация към оживление и устойчив растеж на реалната икономика.
 За това предизвикателство иначе точният в оценките си министър Владислав Горанов не споменава и дума. А именно то е препъникамъкът в признатата от него загуба на доверие, за което периодично ни упрекват ЕС и Световната банка.
 Нека си го кажем откровено: ние бяхме и все още сме общество на ниско доверие - ако мога така да се изразя, ползвайки терминологията на Франсис Фукуяма. Днес вече сме и държава с липсващо бизнес доверие - вътре в страната и извън нея.
 А такива държави нямат шанс да влязат в еврозоната.
 Нали именно прекъснатото доверие между Брюксел и Атина доведе до разрив между тях и до необявен институционален развод. Така че внимателно, дами и господа управляващи, давайте си сметка за нашия ръст и престиж, когато искате да надскочите сянката си.
 Жалко е, че перспективите са мрачни, защото едно безспорно предимство на членството в еврозоната - елиминирането на валутния борд - се отлага. За кога? Ако се доверим на излезлия миналата седмица доклад на петте президенти в Брюксел, подобна радост може да ни споходи най-рано 2025 г., т.е. след почти три редовни управленски мандата.
 
БГНЕС
 
*Авторът е председател на Съюза на икономистите в България



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 1997
Категория: Политика
Прочетен: 3070765
Постинги: 3519
Коментари: 2407
Гласове: 1313
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930