Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.12.2017 21:53 - КЪДЕ Е ТИТАНЪТ? Втора част
Автор: 1997 Категория: Бизнес   
Прочетен: 223 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 12.12.2017 21:55


 Необходима е конституционна поправка, която да защити обществения интерес върху собствеността на общностните блага при приватизация и концесии
Дума 13. Декември 2017 , брой: 244 Славчо Кънчев
Възпитанието, получено от човека, е завършено, достигнало е своята цел, когато човекът е дотолкова съзрял, че притежава сила и воля да образова самия себе си в течение на по-нататъшния си живот и знае способа и средствата, как той би могъл да осъществи това в качеството си на индивид, който въздейства на външния свят. Адолф Фридрих Дистервег (1790-1866 г.) - немски педагог   Несъмнено е, че приватизационните и концесионните сделки са "извънмандатни" във времето. Понеже дефинират събития, създаващи финансови обстоятелства като последици и извън времето, за което избирателите са делегирали властови пълномощия. Веднъж отчуждени, повредени или унищожени (примерите са стотици, въпреки т. нар. следприватизационен контрол), общите блага вече не съществуват.   За общността облагите от тях са изчезнали   яко дим. Въпреки пропагандните изявления (като например това на Бойко Борисов, че срещу получените за двете цигарени фабрики 200 млн. лева от приватизацията им може да се построят повече от две фабрики), на практика тези блага не биха могли да бъдат възпроизведени. Парите вече са изхарчени. Възвръщането на приватизираните или на отдадените на концесия общностни блага е труден процес. Независимо дали е започнат от поколението, което е избрало лошия си обслужващ персонал в лицето на извършилото деянието държавно управление, или е подет от някои от потомците като акт на прекратяване на ощетяването, за което те не носят отговорност. Кои са предпоставките за отчуждаването на общностни блага без справедлива компенсация? И корпорациите, и държавата често се отнасят към общите блага както изгладнял скитник, попаднал на празненство с шведска маса - опитват се да докопат максимум ресурси, независимо от това какво ще остане за другите. Мотивирани, в първия случай от неограничените стремежи за обогатяване на висшите мениджъри и акционерите на компаниите, а във втория - от аламинутните интереси на управленската политическа гилдия. И едните, и другите са изритали в аут стратегическите интереси на суверена. Като всичко това е обвито в гъста идеологическа мъгла. Корпорациите финансират по всевъзможни начини мисловни тръстове и сервилни политици да проповядват неуморно "немощта" и "несръчността" на държавата като държател на публична собственост. Най-често прилаганият трик е да тикат пред взора на публиката сравнителни резултати от печалбата на корпоративни и държавни компании в един и същи отрасъл. Като   ловко прикриват цялото мръсно бельо   на корпоративния бизнес. А по-конкретно - изнасянето на производствени мощности в страни от Третия свят, където не само трудът е по-ниско заплатен, но и нормите за безопасност на работните места и за опазване на околната среда не са чак толкова рестриктивни, както в държавата, откъдето действа транснационалният капитал - това е развита капиталистическа държава, където вследствие на дългогодишни упорити усилия и ожесточени борби на прогресивните сили: профсъюзи, организации за опазване на околната среда и пр., публичният интерес е по-добре защитен. Ето защо в страните от Третия свят дейността на корпорациите не изисква големи инвестиции. Там компаниите успяват да прикриват използването на детския труд, така също и предприеманите от тях активни антипрофсюзни действия по местоположение на производствените си мощности в Латинска Америка, Африка и Азия. Що се отнася до предпоставките, обуславящи пропиляването на общите блага от държавните чиновници, в никакъв случай не могат да бъдат пренебрегвани "сребърните аргументи", както още в древния Рим са наричали подкупите. Раздавани от заинтересовани групи, за да насочат действията на висшите управници по посока на обмяната на общностните блага върху принципа "кон за кокошка". Там, където възприемането на общностните блага като ценности не е само абстрактно положение, може да бъде подета борба в тяхна защита. Обстоятелството, че принадлежащата на всеки гражданин част от общото благо не е точно дефинирана като материален обект, изобщо не променя факта, че при приватизацията или при концесионна процедура той бива лишен от своята собственост. Ето защо е наложително да разобличим и обезсилим наследената от либералната конституционна традиция дискриминация, при която   частната собственост е по-добре защитена от обществената   Необходима е конституционна поправка, която би осигурила защитата на обществения интерес върху собствеността на общностните блага. Като нейното действие се разпростира изцяло и върху вече приватизираните и отдадени на концесия обекти. Като при нарушение на обществения интерес се пристъпва към акт на деприватизация и канселиране на концесионните договори. Ето къде е необходимо да бъде отправен взорът на лицето Борисов, Бойко, при положение, че - върху територията на социалната фантасмагория, - предположим, че претърпи поведенческа метаморфоза и реши да обгрижва не интереса на корпорация "ГЕРБ" и своя собствен, а този на българския суверен. С оглед на фактическата обстановка понастоящем от не по-малко значение е нерешеният проблем с   контрола от страна на суверена   върху целия комплекс от провеждането и изпълнението на тръжни процедури за възлагане на обществени поръчки. По отношение на усъвършенстването на законодателството в тази сфера, кандидат-титанът за антикорупционен херой Борисов, Бойко, дори не се опитва да заекне с конкретно предложение. В продължение на една година назад Асоциацията за борба против корупцията в България отправи редица предложения за възприемане на законова уредба, целенасочена за минимизиране на корупционните практики у нас. В изпълнение на нейния устав да запознава държавните институции в България с най-ефективните чуждестранни антикорупционни нормативни бази и да способства за тяхното възприемане в България, Асоциацията за борба против корупцията в България (АБКБ) отправи редица предложения до Бойко Борисов, който, съгласно чл. 87, ал. 1 от българския основен закон, има право, в качеството си на министър-председател, да предложи на депутатите в 44-то Народно събрание за разглеждане като законодателна инициатива. Една важна предпоставка за намаляване на корупционните практики у нас, е предложението данъчното облагане на българските емигранти, в качеството им на физически лица, да се извършва към българската хазна. По подобие на модела, използван от Съединените щати. Данъчното законодателство на тази държава дори вменява задължение на лицата, отказали се от американско гражданство - след съответна процедура и заплащане на висока такса, - да останат данъчно задължени към хазната на САЩ още цели 10 години. Отклоняването от изпълнение на това задължение е квалифицирано като тежко престъпление според американското законодателство. Промяната в   данъчното облагане на българските емигранти   извършена чрез преформулиране на сключените от България досега споразумения с други държави за избягване на двойното данъчно облагане, би променила радикално отношението на българите извън страната ни по отношение на тяхното участие в изборния процес. Понеже когато един емигрант посредством заплатените от него данъци върху приходите му като физическо лице има реален принос към бюджета, то той е заинтересуван как се оформят разходните пера. Всъщност гласуването представлява избор между различни варианти за социален инженеринг през следващия мандат. Един от основните механизми за реализиране на този социален инженеринг е начинът за изразходване на публичните средства. Затова и купуването на гласове като средство за дирижиране на вота сред нашите емигранти рязко ще намалее. Кой нормален гласоподавател, който е активен данъкоплатец, би се съгласил срещу някаква незначителна сума (особено спрямо доходите на един емигрант) да приеме друг да определя как да бъдат разпределяни средствата от бюджета. А не свободно да избере, според своите лични предпочитания, да гласува за тази политическа формация, която предлага социални цели със съответното финансиране, в унисон с неговите желания. Като цялостен комплекс за промяна на законодателството, с цел да бъдат минимизирани корупционните практики у нас, АБКБ официално предложи на Бойко Борисов още и следните инициативи: 1. Приемане на закон, съгласно който цялата досегашна законодателна и подзаконова нормативна база да бъде изследвана за корупциогенност, т.е. за създаване на предпоставки за корупция. Същата методика да бъде прилагана предварително при изготвянето на проектозакони и подзаконова нормативна уредба. Тази добра практика е използвана в редица държави. 2. Да бъде въведен използваният в продължение на дълъг период от страна на американското правителство широкоспектърен компютърен анализ на поведенческите модели на участниците в тръжни процедури, чрез който да бъдат установявани корупционните нагласи при участие в обществени поръчки. 3. Да бъде въведена системата ARACHNE, разработена от Европейската комисия, като инструмент за оценка на риска по оперативни програми. Системата е оперативен софтуерен инструмент за определяне на най-рисковите проекти и преглед на данни от вътрешни и външни източници по отношение на проекти, бенефициенти, договори и изпълнители. 4. Да бъде създаден превантивен софтуер по отношение на конфликта на интереси при провеждане на тръжни процедури, който върху широка база данни за свързани (по една или друга линия) лица, да извършва оценка на риска, чрез контролни индикатори, като при наличието на високи негови стойности по отношение на конкретен кандидат за изпълнение на дадена тръжна процедура, това да послужи за основание за евентуално прекратяване на възлагането на дадената обществена поръчка на гореспоменатия кандидат. Предложението на АБКБ до Бойко Борисов е заведено официално в деловодството на Министерския съвет на РБ на 25 септември 2017 г. До този момент кандидатът за антикорупционен титан демонстрира рибено мълчание. Е, в столетието на развитите информационни технологии политмълчанието отдавна е разшифровано като съдържащо изобилни сведения. С корупционна насоченост в конкретния случай.   *Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България.    



Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 1997
Категория: Политика
Прочетен: 3022822
Постинги: 3516
Коментари: 2402
Гласове: 1311
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031